KAU NAK TAK AKU HEMPUK KEPALA KAU?
Friday, March 26 @ Friday, March 26, 2010 {0} //

maaf ya, miya memang begini. suka sangat letak tajuk berunsurkan keganasan. tidak, miya bukan nak meluahkan perasaan seperti entri ini. langsung tidak. miya sebenarnya nak berkongsi tips dengan korang semua macam mana nak mengawal perasaan marah. yelah, miya ni memang kaki melenting. mana taknya, kalau ada masalah sikit mula nak mengamuk sakkan satu rumah, rumah bersepah, kena marah balik dengan mama. tak ke buruk padah nye? dah lah hati tengah panas, lepas tuh "bad day" pulak. haih, malang. so, kalau korang nak hari korang ceria macam hari hari yang sering dilalui oleh spongebob squarepants, mari lihat tips tips miya.

buat apa yang korang suka. ini memang common gila la. selalu sangat miya jumpa orang yang berkata kata begini

"takyah sedih sedih. buat ape je yang ko suka, baru kau lupakan masalah negara kau tuh"

tergelak dowh bile ingat balik. ade pulak dia kat masalah negara ? ye, tima kasih ye encik, anda selalu di ingatan miya. sumpah miya rindu encik. haihhh, takyah lerr hamek tawu tentang "encik" miya nih, yang penting korang kena ingat, boleh buat hape aje yang korang suka asalkan tak melampaui batas. INI SUATU AMARAN!



belajar untuk memaafkan. ye, kemaafan itu penting. bercakap tentang kemaafan, setiap manusia mempunyai sensitivi mereka bukan? miya bukan manusia yang mudah melupakan apa yang terjadi dan sangat susah untuk memaafkan apatah lagi ianya sesuatu yang menyakitkan. bukan bermakna miya benci, tetapi biar hati ini sembuh dulu. sabar ye sayangs, nanti suatu hari nanti jika Allah mengizinkan hubungan kita akan kembali seperti biasa. 

kalau korang disakiti, ataupun dianaiya, mintak tolong dari Allah
memang lah hati kita sakit sangat sebab kita disakiti kan? tapi ingat, kita bukan sesiapa untuk memberi hukuman kepada mereka yang menyakiti. sedangkan Nabi Muhamamad mengampunkan umatnya, apatah lagi kita , bukan?

lupa pulak, kawal kemarahan yang tengah "menggila" tuh. jangan biarkan marah tuh makan diri korang. silap hari bulan, tak selesai masalah yang pertama, datang pulak masalah yang kedua. kan parah jadiknya? so, kalau korang ni jenis yang memang panas baran ataupun "hot temper"
amalkan ini ; 
  • duduk ketika sedang marah. takdek kerusi, baring. tak hilang jugak tidur.
  • ambil air sembahyang (penyejuk hati)
  • tunaikan solat taubat
luahkan kepada orang yang boleh dipercayai. kredit to my mommy, i love you mama, kau lah tempat untuk miya mencurah masalah. bukan sahaja masalah kewangan tetapi juga masalah percintaan. cewaaaaahh, gedik ahh! ye, itulah hakikatnya, sejak miya mula berjinak jinak dengan percintaan, miya bergantung sepenuhnya kepada mama. segalanya miya cerita tanpa ada rahsia. nak tawu nasihat yang paling common mommy miya bagi kalau miya ada masalah cinta?

"tak usah lerrrrr bercinta cinta. kan sekolah lagi."

bagi para bloggers, miya faham. korang menggunakan blog korang sebagai tempat untuk meluahkan perasaan. tetapi, gunakan bahasa yang baik. jangan pulak mencaci caci ataupun menyumpah seranah. mungkin itu akan menyebabkan masalah bertambah masalah.


menangislah. sesungguhnya tangisan akan membuatkan korang lega. menangis lah dengan sungguh sungguh.
 

tips yang lain , akan datang . salam senyum untuk korang semua




home about Tumblr FBME


PROFILE
I love my past. I love my present. I'm not ashamed of what I've had, and I'm not sad because I have it no longer.

TAGBOARD
with width 250px

Twitter Updates


Advertisements



Powered by BLOGGER. Layout by AYEMRAWI. Resources XX